سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آرشیدا

مسجدجامع نطنز

 

در کنار درختان سر به فلک کشیده و کهنسال شهر تاریخی نطنز، مناره و مسجد جامع این شهر خود نمایی می کنند. مسجد جامع نطنز که برخی به آن مسجد جمعه نیز می گویند مجموعه ای از چند بنای تاریخی شامل خود مسجد، خانقاه، مقبره شیخ عبدالصمد و یک مناره 37 متری می باشد  .


مقبره شیخ نورالدین عبدالصمد نطنزی

شیخ نورالدین عبدالصمد اصفهانی نطنزی از مشایخ و اقطاب صوفیه در قرن هفتم هجری است. وی اصفهانی الاصل و مقیم نطنز بود و از مریدان و شاگردان شیخ نجیب الدین علی بن بُزغُش شیرازی (وفات سال 678) بود. بسیاری از علما و عرفای قرن هشتم هجری از شاگردان و تربیت یافتگان شیخ عبدالصمد بوده اند که از جمله آن‌ها می‌توان به شیخ نجم‌الدین محمود اصفهانی، کمال الدین عبدالرزاق کاشانی و عزالدین محمود کاشانی، اشاره کرد. جامی از وی به عنوان عالمی که به علوم ظاهری و باطنی تسلط داشته، یاد کرده است.

مقبره شیخ نورالدین عبدالصمد نطنزی

براساس لوحه‌ ای در مقبره شیخ عبدالصمد، ساخت این مقبره به اسماعیل بنای اصفهانی نسبت داده شده‌ است. مقبره یا آرمگاه شیخ نورالدین عبدالصمد نطنزی دارای گنبدی هشت ضلعی و مخروطی شکل دو جداره بوده که جداره بیرونی آن از آجر و کاشی‌های فیروزه‌ای ساخته شده است و جدار داخل آن مقرنس کاری گچی فوق‌العاده بی نظیری دارد. هنگامی که از مرکز بقعه به مقرنس کاری زیر گنبد نگاه کنید طرح گلی دیده می‌‌شود که گلبرگ‌های آن به سمت پایین باز شده و در کف گنبد کتیبه ای به صورت گچ بری برجسته به خط ثلث بر روی زمینه گل و بوته حکاکی شده است.

برای خواندن ادامه مقاله و آشنایی بیشتر با بناهای تاریخی و مناطق گردشگری شهر نطنز با هتل قصرجهان همراه شوید.